Veneen mastojen korjauspalvelut Helsingissä

Vene Oy Bremer toimii vakuutusyhtiöiden vahinkokorjaamona. Korjaamme kaikenlaisten veneiden mastojen vaurioita.

Rullan vauriot

Rullalaitteiden yleisimpiä vaurioita ovat:

rullan vauriot

  • Nostinleikarin tai rullan laakeroinnin jumittuminen
  • Profiilin vääntyminen tai halkeaminen, jolloin se yleensä on jäätynyt talvella
  • Nostimen kiertyminen profiilin ympärille ja rullan jumiutuminen
  • Väärän kokoinen purje jolloin leikari ei nouse riittävän korkealle tai se nousee yli jolloin kulma muodustuu liian jyrkäksi ( falli vetää profiilia kohti mastoa ) ei nosta enää purjetta.
  • Liian kireä falli
  • Liikaa säätököyttä rummulla

Seurauksina:

  • Etustaagin kiertyminen ja sen seurauksena vaijerin säikeiden katkeaminen.
  • Purje ei nouse ylös tai sitä ei saa alas
  • Purjetta on raskas vetää sisään vaikka kaikki paine on pois
  • Fallin rikkoutuminen

Korjaus:

  • Kaikkiin yleisimpiin rullalaitteisiin löytyy varaosia.
  • Fallille voidaan asentaa ohjuri tai purjeeseen jatkotamppi purjeen ja leikarin väliin
  • Iäkkäämmät rullalaitteet kannattaa uusia.
  • Jos rullan sisällä oleva staagi on auennut tai siitä on säikeitä poikki, on se välittömästi uusittava.
  • Vetoköyden oikea mitoitus ja sisääntulevan köyden suuntaaminen

Muista tarkistaa vantit ja staagit

Vantit ja staagit on syytä tarkistaa aina purjehduskauden päätyttyä. Tarkistus on kätevintä suorittaa heti kun masto on laskettu. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää etustaagin yläpäähän varsinkin rullalaitteiden osalta. Vanttien päätteiden tarkistus tapahtuu kääntämällä sitä hiukan eri suuntiin. Jos päätteen juuresta on katkennut säije, on vantti uusittava. Vanhat vantit on hyvä tuoda malliksi. Työ on hyvä teettää jo syksyllä, näin saat kausialennuksen ja varmistat, että ne ovat kunnossa kun purjehduskausi alkaa.

Vantit ja vaijerit mitataan aina ns. point to point. Pituuteen mukaan jatkolatat ja toglet. Jos vantin päässä on vanttiruuvi pitää katsoa onko ruuvi kokonaan kiinni pohjassa, puolivälissä vai auki. Jos ruuvit ovat olleet pohjassa pitää uusista yleensä tehdä lyhyemmät jotta saadaan lisää kiristysvaraa.

Vinkkejä ja ohjeita

  • Tarkista T-päätteet
  • Onko veneesi vm. 1980 – 1990?

Viimeisten vuosien aikana on tapahtunut useita haavereita joiden syynä on ollut ns. t-päätelevyn murtuminen. Venekanta alkaa suurelta osin olla 20 – 30 vuotta vanhoja. Monet veneilijät ovatkin huomanneet, että vantteja pitää uusia. Veneisiin on uusittu lähinnä vantit joista on säikeitä poikki. Vanttien turvallinen ikä vaihtelee käytön mukaan. Yleisesti voi sanoa, että pitkät avomeri purjehdukset ja kilpapurjehdus asettaa rikin kovemmalle kuin saaristossa tapahtuva matkapurjehdus.

T-päätelevyjen kuntoa on vaikea todeta päältäpäin. Ne on kiinnitetty pop-niiteillä maston sisäpuolelle siten, että vain pyöreä levyn osa näkyy. Joskus levyyn tulee säröt t-päätteen reiän alakulmiin. Levyt voivat mennä myös poikki siten että sen näkee vain vastakkaiselta puolelta tarkkaan katsomalla. Jos levyt ovat menneet poikki ja sitä ei olla huomattu ajoissa voi seurauksena olla ensin mastoprofiilin pullahtaminen ulospäin. Seuraavaksi t-pääte vääntyy väkisin läpi ja yleensä aiheuttaa maston murtumisen.

Pääsääntöisesti näyttäisi sille, että vanhanmalliset t-päätelevyt kestävät Suomen oloissa n. 20-25 purjehduskautta. On selvää, että kauden ollessa ympärivuotinen esim. pitkillä avomeri purjehduksilla, lyhenee myös rikin turvallinen käyttöikä.

Vanttien osalta kannattaa vaihtaa aina molemmat parit yhtä aikaa. Tällöin vältytään ikäviltä yllätyksiltä lomapurjehduksilla.

Uusien päätelevyjen vaihto onnistuu yleensä ilman profiilin reikiä muuttamatta. Joskus uusia vastaavia levyjä ei löydy tai masto on jo venynyt siten, että levyt on korvattava esim. ns. kokiili kupeilla. Tällöin t-päätelevyjen aukkoa suurennetaan siten, että profiilin mahdolliset venymät ja halkeamat voidaan poistaa.

Turvallisesti tulevaan purjehduskauteen

Tarjoamme Lauttasaari – Suomenoja alueen asiakkaille maston tarkastuksen 80 € /masto. Maston tulee olla helposti tarkastettavissa.

Tarkastus sisältää:

  • Vanttien kunnon tarkastus
  • Vanttiruuvien tarkastus
  • T-päätelevyjen tarkastus
  • Vanttien kiinnityksen tarkastus
  • Rullalaitteen kunnon tarkastus
  • Saalinkihelojen ja saalinkien tarkastus
  • Puomin ja rodkickin kiinnityksen tarkastus

Ota yhteyttä ja kysy lisää!

Kerro meistä kavereillesi